Hvordan kan tryksager hjælpe dig og din virksomhed?

Der er ingen tvivl om, at digitale medier er overalt. Problemet er, at de ikke giver dine kunder en særlig differentieret brugeroplevelse.

Som forbrugere er vi udsat for en næsten konstant strøm af nyheder, kampagner og skræddersyede annoncer, da digital markedsføring fortsætter med at vokse hver dag. Men sandheden er, at ligegyldigt hvor skræddersyet digital markedsføring kan være, er den stadig begrænset af det medium, den forbruges gennem: en flad, teksturfri, temmelig livløs skærm. Digitale kataloger er kunstige, immaterielle og på en måde “uægte”. At sidde med et trykt magasin i dine hænder er dog en helt anden oplevelse.

Der har aldrig tidligere været så stærkt et ønske om at koble af, som der er nu. En undersøgelse blandt over 1000 forbrugere i Storbritannien afslørede at 47% mente, at de brugte for meget tid på elektroniske enheder, hvor 31% led af “digital overbelastning” (dette tal steg til 58% blandt de 18- til 24- årige). En anden undersøgelse viste, at forbrugere er opmærksomme på (og foruroligede over) indvirkningen på sundheden ved et stort ​​digitalt forbrug: 53% af over 10.000 deltagere var bekymrede for, at overforbrug af digitale medier kunne skade deres helbred og forårsage øjenbelastning, hovedpine og søvnløshed. Tilføj dertil de iboende fordele ved trykte medier (nedenunder) og det faktum, at 57% af forbrugerne indrømmer, at de gør deres bedste for at undgå onlineannoncer.

Gør denne viden dig nysgerrig?

Men hvad er egentligt tryksagernes fordele?

Tryksager er et mere håndgribeligt medium, og de ”tvinger” bogstaveligt talt kunderne til fysisk at tage imod dit brand. I en tid hvor et uåbnet nyhedsbrev kan slettes med et enkelt klik, kan en tryksag være præcis, hvad din virksomhed trænger til for at øge brandbevidstheden og opbygge dine kunders tillid.

Tryk på + og læs mere om tryksagens værdiskabende fordele.

Autoritet: Tryksager inspirerer til tillid

Hvor mange mennesker føler sig overvældet af mere eller mindre relevant digital markedsføring, kommer der en vis legitimitet fra de trykte medier. Tryksager kræver en højere investering fra virksomhedens side, og en tryksag opfattes derfor som mere bevidst og velovervejet end en digital version. Desuden tror de fleste mennesker, ​​at de oplysninger, de finder i trykte magasiner og aviser, er troværdige og nøjagtige. Tryksager tages simpelthen mere alvorligt.

En årsag til dette kan være, at vores berøringssans er vores hjernes "sandhedssans". Vi har alle oplevet at misforstå en tekst eller blive narret af vores øjne, men jeg har aldrig hørt nogen sige, at berøringen af en tryksag gav ”en utroværdig oplevelse”. På et underbevidst niveau tilføjer taktile indtryk troværdighed.

Vil du opfattes som et troværdigt brand? Så kan en veludført markedsføringskampagne på print være præcis det, du har brug for. Med ord fra Olaf Hartmann (MD, Multisense Institut):

”Digital kommunikation plukker frugten fra brandtillids-træet, men det får ikke træet til at vokse. Print er ideelt til at styrke brandtillids-rødderne”.oplevet at

Permanens: Tryksager er holdbare

Kataloger, plakater, foldere og andre trykte medier er fysiske genstande, der kan blive liggende på kontorer og hjem i flere måneder, efter at de er modtaget. Fordi de optager plads, kan de forblive på et sofabord i flere dage, hvor de vil være tilgængelige, når som helst man vil fortsætte med at læse.

Hvor ofte går du tilbage til et digitalt nyhedsbrev, et indlæg på de sociale medier eller en digital annonce?

Differentiering: Tryksager kan bedre afspejle dit unikke brand

Trykte medier kan manipuleres på måder, som andre medier ikke kan, og giver derfor langt flere muligheder for at skille sig ud af mængden. Print kan udføres i en lang række materialer, og et hav af specialeffekter og finish kan tilføjes efter tryk. Dette giver utallige unikke kreative muligheder.

Desuden får du med print mulighed for at have fuld kontrol over typografi, farver, grafik og design uden at skulle bekymre dig om operativsystemer eller browserkonfigurationer.

Med prægning, metalfolie eller lak, samt ved at vælge en bestemt papirtype kan du formidle et budskab, der passer til dit unikke brand og går langt ud over de trykte ord.

Vil du skille dig ud fra mængden? Bliv kreativ med dine tryksager.

Sanselighed: Tryksager stimulerer flere af vores sanser

Har du nogensinde fanget dig selv midt i en dagdrøm, mens du ubevidst aede en blød uldtrøje fra hylden i butikken?

Eller følt det uimodståelige behov for at køre fingrene over et bogomslag og mærke, hvordan de forskellige teksturer føles?

Vi mennesker elsker at røre ved ting. Og jo mere vi kan lide at røre ved et produkt, jo længere vil vi røre ved det, og jo mindre vil vi give det tilbage. Dette er grunden til at berøring øger paratheden til at købe.

At læse en tryksag er en oplevelse, der engagerer flere sanser udover dit syn: at føle et tykkere, porøst papir gennem fingrene, lugten af ​​blæk (eller måske en tilføjet duft?), lyden, når man bladrer…

Signaler, der stimulerer flere sanser, ligesom en tryksag gør, øger hjernens aktivitet, får mere opmærksomhed og er mere tilbøjelige til at blive husket. Hvilket fører os til det næste punkt:

Huskværdighed: Tryksager kan skabe mere langvarige indtryk

Når det kommer til tryksager, er det rimeligt at sige, at kun din fantasi sætter grænser. Se bare på denne kampagne som et glimrende eksempel (hint: det involverer muslingeskaller og vakuumpakning). Hver eneste person, der modtog kampagnen, rapporterede at huske den. Desuden udtrykte flere modtagere deres begejstring for kampagnens idé og kreative design – helt uopfordret.

Men du behøver ikke at gå så langt. Der findes et hav af forskning, der bekræfter, at mennesker lærer og husker budskaber bedre, når de læser en tryksag i stedet for en skærm. Printmedier forbedrer også sandsynligheden for at genkalde detaljer.

Vil du forblive ”top of mind” hos dine kunder og læsere i længere tid? Så skab en huskværdig tryksag med hjælp fra professionelle fagfolk.

Fokus: Tryksager er bedre til at bevare folks fulde opmærksomhed

Det er ingen hemmelighed, at den digitale æra har reduceret menneskers koncentrationsevne markant. Med trykte medier er der ingen pop up-vinduer eller notifikationer, der distraherer din multitaskende kunde fra dit grundigt sammensatte indhold. Du får din læsers fulde opmærksomhed og fokus - hvilket garanterer et større engagement og en dybere forståelse af dit brand og budskab.

Emotionelt indtryk: Tryksager sætter i gang følelsesmæssige reaktioner

Et forskningsprojekt fra brandingbureauet Millward Brown anvendte fMRI-hjernescanninger for at vise, at papirbaseret markedsføring forårsagede mere følelsesmæssige processer og efterlod et "dybere fodaftryk" i hjernen end digital markedsføring gjorde. Undersøgelsen viste også, at fysiske materialer er mere “virkelige” for hjernen og kan generere mere følelsesmæssigt levende minder.

Jamen… hvorfor betyder det noget? - spørger du så.

Det betyder noget, fordi følelser giver oplevelsen af ​​et brand eller produkt mere mening og dybde - de hjælper med at skabe et forhold mellem kunden og din virksomhed, hvilket fører til langsigtet engagement.

Bedre kommunikation: Trykte budskaber er lettere at forstå og huske

Undersøgelser viser, at studerende kan have betydeligt højere læseforståelsesscore for tekster, der læses i tryksager sammenlignet med digitale enheder. Forskning viser også, at læsere af trykte bøger absorberer og husker mere information end læsere af e-bøger, og at det tager 21% mindre hjernearbejde at behandle information på trykte medier sammenlignet med digitale.

Konklusion: Dine kunder vil forstå dit budskab bedre (og huske mere af det), når de læser det på tryk.

Gladere mennesker: Forbrugere foretrækker at engagere sig i tryk

De fleste mennesker er enige om, at læsning på papir giver en mere behagelig oplevelse end at bruge en skærm. En international undersøgelse blandt over 10.000 forbrugere over hele verden viste, at de foretrak at læse den trykte version af bøger (72%), magasiner (72%) og aviser / nyheder (55%) frem for digitale muligheder. Over halvdelen af ​​disse forbrugere (65%) mente også, at de fik en dybere forståelse af nyhedshistorier, når de læste dem på tryk.

Men det er ikke kun, at forbrugerne synes, at læsning på tryk er mere behageligt. Mange af dem er også enige i, at de bruger for meget tid på elektroniske enheder (se grafen nedenunder, på engelsk). Flere og flere mennesker leder efter gode grunde til at ”koble af” og lægge deres elektronik væk – og det er i dine hænder at give dem én.

Diagrammet viser resultaterne fra en international undersøgelse af over 10.700 forbrugere bestilt af Two Sides og udført af uafhængigt forskningsfirma Toluna i juni 2017. Undersøgelsen blev gennemført i ti lande: Australien, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Italien, New Zealand, Sydafrika, Spanien, England og USA. Grafen viser det globale gennemsnit.

Når alt det er sagt, og inden du går ud og sletter alle dine sociale mediekonti, så lad mig sige dette:

Den bedste ROI (Return of Investment, eller Investeringsafkast) kommer fra kampagner på tværs af forskellige medier.

Ifølge Analytic Partners, ledende inden for analytics consulting, kan det samme mediebudget spredt over flere kanaler øge ROI med op til 35%. Således ligger udfordringen for marketingfolk i at finde den rette balance mellem de forskellige platforme og medier. Det handler derfor ikke om tryksager vs. digitale medier.

Du bør tænke på digitale og trykte medier som brød og smør: de går godt i spænd. Endnu bedre, tænk på dem som kaffe og mælk og bland dem!

Du kan gøre dine tryksager mere interaktive ved at tilføje NFC-chips, QR-koder eller personaliserede koder til apps. Eller gør som IKEA i 2018 og gør dem til en graviditetstest – dét vil folk sikkert snakke om.

Eftersom digital markedsføring bliver mere og mere populær, kan du med fordel gøre brug af de positive resultater, som tryksager bedst kan give dig. I store linjer:


- Brand og produkter, der lettere kan huskes og opleves som mere pålidelige.

- Bedre differentiering af dit brand og dine produkter fra dine konkurrenters.

- Øget kundeloyalitet.

- Glade forbrugere, der nyder interaktionen med dit materiale og er mere parate til at købe.

- Dit budskab bliver tydeligere og huskes i længere tid.

- Øget ROI. Se for eksempel Post Danmarks case.

Viden er magt, og nu har du viden.

Vil du gøre, som mange gør, og anbringe alle dine æg i den digitale kurv? Eller er du klar til at få det bedste ud af begge verdener?

Kilder:

Interview med Olaf Hartmann, MD. fra det tyske Multisense Institute for Sensory Marketing – online resource: https://www.printpower.eu/experts/olaf-hartmann/

Delgado, P., Vargas, C., Ackerman, R., & Salmerón, L. (2018). Don't throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational Research Review25, 23-38.

Mangen, A., Walgermo, B. R., & Brønnick, K. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International journal of educational research58, 61-68)

Singer, L. M., & Alexander, P. A. (2017). Reading across mediums: Effects of reading digital and print texts on comprehension and calibration. The journal of experimental education85(1), 155-172.

Canada Post, TrueImpact (2015). A bias for action – The neuroscience behind the response-driving power of direct mail (online publikation).

Millward Brown (2009): Using neuroscience to understand the role of direct mail (online publikation).

Source: Two Sides (2019) – Busting the myths: A European study of consumer perceptions and attitudes towards print and paper.

 

Cases til inspiration:

https://inspiration.postnord.dk/cases/agrotech

https://inspiration.postnord.dk/cases/aros

https://inspiration.postnord.dk/cases/post-danmark

https://inspiration.postnord.dk/cases/triumph

envelopemagnifiercrosschevron-downplus-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram