Der kommer mange slags markedsføringsmaterialer gennem vores hænder, i form af bl.a. plakater, flyers eller roll-ups. Nogle af dem modtager vi klargjort til tryk, men vi har også kunder, som vælger at samarbejde med os allerede fra udviklingen af konceptet.
I disse tilfælde er det vigtigt for os at gøre brug af både design- og kommunikationsværktøjer og -modeller til at skabe materialer, der både tiltrækker og konverterer kunder.
Når indholdet er på plads, skal der tages stilling til medier, materialer og evt. specielle effekter, der understøtter budskabet og formålet med tryksagen.
En effektiv reklame er én, der får læserne til at gøre præcis, hvad annoncøren vil have, at de gør. F.eks. besøge deres hjemmeside, købe et bestemt produkt eller tage cykelhjelm på.
Fælles for gode og virkningsfulde reklamer er, at de er:
Det kan virke uoverskueligt at skulle designe en plakat eller en roll-up til at reklamere det næste event eller produktlancering. Vil du lægge arbejdet i professionelle hænder, så er vi altid klar til at hjælpe og rådgive dig i forhold til f.eks. design og opsætning.
Er du mere til gør-det-selv, kan du med fordel bruge AIDA-modellen.
AIDA-modellen er én af de mest populære kommunikationsmodeller, og er en forkortelse af Attention, Interest, Desire og Action.
Uanset om din annonce skal være i et mindre format, som f.eks. en flyer eller et postkort, eller om der er tale om OOH-markedsføring, dvs. markedsføring, der rammer din modtager, mens de er ude af deres hjem (f.eks. et billboard eller en busreklame), kan du bruge modellen til at få styr på alle de vigtige elementer i dit materiale.
Og husk, at selvom modellen er opdelt i 4 faser, er det altid en god idé at skabe synergi blandt de mange grafiske elementer i de forskellige trin.
‣ Opmærksomhed (Attention): Det handler om at skabe blikfang og få din kunde til at se din annonce. Det bedste er, hvis du også kan skabe brand genkendelse på samme tid. Brug for eksempel:
‣ Interesse (Interest): Nu hvor du har fanget opmærksomheden, skal du fastholde den. Her er nysgerrighed også vigtigt, for formålet er, at få din kunde til at tænke “jeg vil gerne vide endnu mere”.
Vores bedste råd: Undgå lange lister med produktspecifikationer eller alle dine mange ydelser.
Folk køber ikke produkter eller ydelser, de køber løsninger.
Et tydeligt , simpelt og velskrevet budskab er dit bedste værktøj.
‣ Lyst (Desire): De fleste af os kan godt lide at tænke, at vi er kloge og rationelle mennesker, og at de beslutninger, vi tager, er objektive og baseret på fornuft og logik. Det er er de som regel ikke! .
I virkeligheden er størstedelen af vores adfærd drevet af følelser og historiefortællinger (dem, vi læser, og dem, vi fortæller os selv).
Derfor, hvis du vil påvirke din kundes købsadfærd og give dem lyst til at interagere , skal du også kommunikere til deres underbevidsthed og spille på deres sanser og værdier. Det kan du for eksempel gøre ved at:
‣ Handling (Action): En konvertering kræver, at kunden ved, hvad de skal gøre, og derfor er et godt call-to-action et vigtigt element i dit markedsføringsmateriale.
Gør det simpelt og nemt for din kunde at tage det næste (ønskede) skridt.
Er du nået så langt, at du har en færdig annonce eller reklame, og skal den bruges digitalt, mangler du kun at vælge den rigtige leveringsplatform.
Vil du til gengæld gøre brug af fordelene ved det trykte medie, kan du få rådgivning og inspiration fra vores specialister. Vi har eksperter, der kan guide dig gennem valget af trykmetode, papir og diverse efterbehandlinger, der kan tilføre din grafiske kommunikation mere værdi.
AIDA-modellen vil hjælpe dig med at optimere dit design og budskab i både trykt og digital markedsføring. Ikke desto mindre er de mest velfungerende markedsføringsmaterialer bygget på en solid forståelse af en virksomheds kunder og deres købsadfærd.
Kender du til dine kunders behov og ønsker, kan du målrette dine markedsføringsmaterialer til at dække dem. Ved du desuden, fra hvilken platform dine kunder normalt køber, kan du finde ud af, om du skal satse på Facebook Ads, SEO eller noget helt tredje.
Send os en mail via kontakt formular - vi vender tilbage hurtigst muligt.
Har du brug for hjælp her og nu, ring på tfl. 70 25 77 88