Ecograf Indehaver Adm. Direktør Flemming Michael Jensen

”En af grundene til, at tryksagen kan overleve, og endda leve i bedste velgående med det tempo og de omskifteligheder, vi har i samfundet i dag er, at den kan laves i sidste øjeblik.”

Administrerende direktør Flemming Michael Jensen.

 

Læs mere om Flemming Jensen nedenfor, den næste i rækken af portrætter af Ecograf-medarbejdere, som du kan møde på trykkeriet eller på telefonen. Ecografs værdier handler om kvalitet og høj service samt gode og sikre leveringstider. Disse værdier holder trykkeriet fast i, selv om den moderne hverdag til tider kan være hektisk.

”Ecografs priser er ikke højere end prisen hos lavpris online digitaltrykkerierne. Hos os køber du bare ikke i en webshop. Du kommunikerer direkte med dem, du køber varen hos.”

Tryk noget, der virker

”Man kan jo også designe noget, der er så fancy og underligt, at det ikke fungerer… Hvad med at lave noget, der virker?” siger Ecografs administrerende direktør og indehaver Flemming Michael Jensen lidenskabeligt om mange tryksager i dag. Der er ingen tvivl om, at Flemming Jensen ved, hvad han taler om. Og han har virkelig noget på hjerte, når det gælder tryksager, kvalitet og udtryk.

Det er en travl fredag, faktisk den første dag i december, da Flemming sætter sig en kort kaffestund i stolen for at lade sig interviewe. Og selvom det er første december, er der ingen spor af sætternissen, den er for længst sendt på pension. Hos Flemming og Ecograf er der nemlig tale om et rendyrket moderne digitalt trykkeri.

Der er tryk på i produktionen, for rigtige mange tryksager skal være færdige og distribueres inden jul. Det er desuden en af de fredage, hvor byens fodboldhold, AGF, spiller Superligakamp på hjemmebane. Kampprogrammet blev indleveret til Ecograf pr. mail onsdag ved 18-tiden, og bliver leveret på Stadion ved 12-tiden denne fredag. Det er blandt andet en af kompetencerne, som findes hos Ecograf– nemlig at trykkeriet kan levere højkvalitets tryksager med ganske kort deadline. 1300 kampprogrammer på 1,5 arbejdsdag – det er svært at slå. ”Det kræver commitment, og det har vi,” siger Flemming om AGF-engagementet hos Ecograf. I AGFs netværk er der også 1000 personer til spisning før kampen og hertil leveres bl.a. flyers og menukort.

Ecograf banner på AGF tribunen
Diverse kampprogrammer trykt for AGF - hasteleveringer
DMJX magasinet Sønderlandet

”Skal du producere et magasin eller en bog jamen så er det da meget bedre at få en ordentlig snak inden og så få produceret det, man er rigtig glad for. Måske er det nemt at bestille hos et online lavpris digitaltrykfirma, men det kan blive sværere bagefter…”

Forlaget Silkefyret - Faderen

Høj kvalitet, gode priser og hurtig levering

Hvis der er noget, der ligger Flemming Jensen på sinde, er det diskussionen om kvalitet i digitale tryksager. Flemming har en faglig stolt fortid fra offset branchen. Han kender til alt i trykkeribranchen, og han ved også, hvor faldgruberne kan være i forbindelse med digitalt tryk, som han har dyrket, siden han i sin tid lettere modstræbende overgav sig til den moderne digitale tryk-teknologi. Flemmings skepsis blev gjort til skamme. ”I dag kan du ikke se, om det er digitalt eller offsettryk, for kvaliteten er blevet så markant meget bedre end i begyndelsen. Slutbrugeren kan faktisk ikke se forskel”, mener Flemming.

”Ecografs priser er ikke højere end prisen hos lavpris online digitaltrykkerierne. Hos os køber du bare ikke i en webshop. Du kommunikerer direkte med dem, du køber varen hos,” fortæller Flemming om det at kunne handle digitale tryksager til en god og gennemsigtig pris, selvom du handler med mennesker og ikke bare bestiller gennem et online modul på nettet.
”Mange har desværre gjort digitaltryk til et standardiseret lavprisprodukt. Nogle vælger også at få trykt i Østeuropa, og det er synd, for alle vil jo gerne have en rigtig god kvalitet. Og det koster ikke ret meget ekstra at få en meget bedre kvalitet,” er Flemmings erfaring. ”Hvorfor ikke kommunikere med trykkeren og sende 3-4 mails frem og tilbage i løbet af en arbejdsdag i stedet for at sende til et lukket online system? Hos Ecograf er vi måske endda hurtigere end lavpris digitaltrykkerierne og det koster ikke ekstra. Lars og jeg ved jo gennem vores lange liv i branchen, at når kunderne har behov for hjælp, så hjælper vi, og vi straffer ikke kunden ved at fakturere ekstra.”

”Skal du producere et magasin eller en bog jamen så er det da meget bedre at få en ordentlig snak inden og så få produceret det, man er rigtig glad for. Måske er det nemt at bestille hos et online lavpris digitaltrykfirma, men det kan blive sværere bagefter,” er Flemmings erfaring. ”Brug lidt tid på at afstemme forventningerne inden du trykker, så er du også gladere bagefter. En tryksag er noget, der skal holde længe. Desværre ved de, der bestiller heller ikke altid helt, hvad de køber, og så kan man nemt fare vild i de forskellige webshops.”
Hos Ecograf er der fuldstændigt styr på trykker-fagudtryk som matkachering, bleed og andre klassiske udtryk, man kan have brug for at få forklaring eller sparring på. Og Ecograf vil altid gerne yde den rette rådgivning.

”Hvorfor ikke kommunikere med trykkeren og sende 3-4 mails frem og tilbage i løbet af en arbejdsdag i stedet for at sende til et lukket online system? Hos Ecograf er vi måske endda hurtigere end lavpris digitaltrykkerierne og det koster ikke ekstra.”

”Brug lidt tid på at afstemme forventningerne inden du trykker, så er du også gladere bagefter. En tryksag er noget, der skal holde længe. Desværre ved de, der bestiller heller ikke altid helt, hvad de køber, og så kan man nemt fare vild i de forskellige webshops.”

Ecograf Layout af kampagnefolder for Hair Cosmetic på grafikerens skærm

Tryk på hver dag

Flemming kan ikke lade være med at fundere over, at fra at en eller anden får en god idé og en publikation tager form, er der ofte en lang forudgående produktionsperiode. Men det er ofte sådan, at når publikationen omsider kommer til trykkeriet, er arbejdet færdigt! Når noget skal i trykken, må det ikke tage nogen som helst tid, og det skulle altid have været færdigt i går. Det er ligesom et grundvilkår i branchen og har ikke ændret sig, siden han var ung. Så meget desto mere grund er der til at være omhyggelig med tryksagen, for at det ikke går galt under forventningerne om hurtig reaktion og kort leveringstid. Det er ærgerligt ifølge Flemming, for på trykkeriet er der også en hel arbejdsproces, selvom Ecograf kan levere endog meget flotte produktioner på ultrakort tid.

”Mit budskab til dem, der har med tryksager at gøre, er: Invester lidt ekstra i tryksagen. Tænk over dit format og dit papir. Tænk over de grafikere, du bruger til at sætte din tryksag op. Vælg nogen, der ved, hvad de har med at gøre. Tænk det rigtigt igennem fra start til slut, så får du også den bedste respons på din tryksag i den sidste ende,” siger Flemming Jensen om processen før en tryksag egentlig går i trykken.

Evnen til at være omhyggelig fra begyndelsen og vise rettidig omhu er noget Flemming har tilegnet sig dels gennem mange år i branchen dels i militæret. Han kom allerede som 18-årig i lære hos EJ Graphics i Beder ved Aarhus, han var derefter ved militæret, hvor han blev befalingsmand og vendte tilbage til lærepladsen som produktionschef hos EJ Graphics i to perioder, hvor han høstede mange gode erfaringer inden for offset trykkeri. Det var også hos EJ Graphics, han mødte sin nuværende direktør-kollega Lars Christensen. Flemming har desuden været ansat i trykkeriet Nørhaven, der var kendt for kvalitets bogtryk, og han var også omkring Delta Grafisk A/S som produktionschef. Sidste stop inden Flemming blev selvstændig var E-S-T, hvor han fik en masse inspiration og kreativ tænkning med sig på sin videre færd, både hvad angår materialevalg og trykteknik. Flemming bringer erfaringer med fra alle sine ansættelser, ikke mindst det superbe bogtryk.

Forlaget Silkefyret - Fortællingen om øde
Den trykte bog lever i bedste velgående

Det trykte medie er stadig fremtiden

Mange undersøgelser viser, at børn egentlig hellere vil læse i en rigtig bog end på en iPad. En undersøgelse på Aarhus Universitet viser bl.a., at på 10 år er andelen af børn, der læser frivilligt efter skoletid er steget fra 56 til 61%. Andre undersøgelser viser, at studerende tilegner sig dybere og varig viden, når man læser fra papir end fra en skærm.

”I vores verden i dag, ved du aldrig helt, hvad du skal lave resten af dagen. Det samme gælder i et trykkeri. En trykkers dag kan være uoverskuelig og ganske omskiftelig. Det er fint. Og det bedste medie at kommunikere på, er nu stadig det trykte medie,” slutter Flemming, inden han går tilbage til trykmaskinen, som han også betjener af og til for ”én gang trykker altid trykker” – også selvom titlen som produktionschef for længst er skiftet ud med administrerende direktør.

”Mit budskab til dem, der har med tryksager at gøre, er: Invester lidt ekstra i tryksagen. Tænk over dit format og dit papir. Tænk over de grafikere, du bruger til at sætte din tryksag op. Vælg nogen, der ved, hvad de har med at gøre. Tænk det rigtigt igennem fra start til slut, så får du også den bedste respons på din tryksag i den sidste ende.”

Kontakt os

Kontakt

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Kontakt os allerede i dag

Klik på mail ikonet herover og skriv til os.

Eller ring på

tlf. 70 25 77 88

Du kan ringe direkte til Lars på

tlf. 20 95 52 88